Exporten av lastbilar ökar

Exporten av lastbilar ökar

De tunga fordonen på Klaraviks auktionsplattform blir allt vanligare. Och lastbilar och lastväxlare hamnar inte sällan i ett annat land efter försäljningen. Längre livslängd på annat håll gör också att lastbilars livscykel vinner nya mil – istället för att skrotas. Ny statistik visar var tredje lastbil exporteras, vilket är en fördubbling under de senaste fem åren.

Under 2018 såldes 3619 lastbilar, bussar, transportbilar och andra tunga fordon på Klaravik, vilket är en rejäl ökning från föregående år. Av dessa fordon exporterades drygt 28 procent jämfört med exportsnittet för övriga produkter på Klaravik som ligger på cirka 20 procent. Inledningen av 2019 visar på en ytterligare ökning av exporten av just lastbilar.

Fördubblad export på sex år

Utvecklingen på Klaravik bekräftas även av den årliga sammanställningen av den totala svenska marknaden som Bilvision, informationsförmedlingstjänsten i fordonsbranschen, gör varje år. Från 2013 fram till slutet 2018 visar Bilvisions nationella statistik att andelen tunga lastbilar som gått på export nästan fördubblats, från 18,3 procent till hela 33,8 procent.

Österut vanligaste slutmålet

Bland länderna i topp märks Polen och baltländerna Estland, Lettland och Litauen. Carita Nero, försäljningschef på Klaravik: ”Det är roligt att se att vår marknadsplats inte bara är intressant för köpare i Sverige. Lastbilskategorin är det kanske tydligaste exemplet där vi – i allt större grad – bidrar till ett internationellt återbruk.”

Även reservdelar intressanta

Och när ett fordon är slutkört som helhet finns det också intresse för reservdelar, berättar Carita vidare: ”Det handlar om stora fordon med många komponenter och även om en detalj har gjort sitt finns det alldeles uppenbart en vilja till att plocka isär och återanvända. Det är ett effektivt sätt att konsumera, där lastbilsbranschen åtminstone som helhet är långt framme.”

Vanligaste exportmärket för lastbilar som säljs på Klaraviks auktionsplattform är Volvo, tätt följt av Scania, med Mercedes på en tredjeplats och MAN på en fjärdeplats.

Läs också

Förslag om ny lastbilspremie

Förslag om ny lastbilspremie

För att ställa om fordonsflottan av tunga fossildrivna fordon föreslår Trafikanalys att en ny miljölastbilspremie införs 2020.

Aktuellt

Lönsam satsning på solceller

Lönsam satsning på solceller

Hurtigs Bil i Kungälv har satsat på solceller på bilhallens tak. En toppeninvestering menar vd, Christopher Hurtig.

ANNONS ▼
Exporten av lastbilar ökar

Exporten av lastbilar ökar

De tunga fordonen på Klaraviks auktionsplattform blir allt vanligare och även på riksnivå ökar exporterna.

Ny minigrävare från Caterpillar

Ny minigrävare från Caterpillar

Caterpillar lanserar nu nya generationens minigrävare fullmatade med nya funktioner, till exempel spakstyrning, farthållare, LCD-display, bluetooth-start och tiltbar hytt.

Freja rustar för framtiden

Freja rustar för framtiden

Under 2018 gjorde transport- och logistikföretagen Freja en stor investering och flyttade kontor och lager till Jönköping.

Förslag om ny lastbilspremie

Förslag om ny lastbilspremie

För att ställa om fordonsflottan av tunga fossildrivna fordon föreslår Trafikanalys att en ny miljölastbilspremie införs 2020.

Fler artiklar