Artiklar

Fossilfri bjässe som gillar hårt arbete

Isuzu Viking är en robust och stryktålig arbetsbil som till skillnad från sina konkurrenter är godkänd för den miljöanpassade HVO-dieseln. Dessutom kan du ta med dig familjen tack vare den rymliga dubbelhytten.

Isuzu är ett relativt litet märke i Sverige, men trots det är det japanska företagets pickuper ett vanligt inslag på byggarbetsplatser och på gårdar runt om i landet. Den stora pickupen finns i en rad olika versioner, både med och utan baksäte och därmed olika prisklasser.

Helt egen identitet

Bilen delar bottenplatta och vissa detaljer med Chevrolet Colorado. Men till det yttre finns det inget som skvallrar om det amerikanska släktskapet, Isuzu har istället skapat en helt egen identitet.

Den modell som vi tittar närmare på heter Viking och är den dyraste, om man bortser från specialversionen AT 35 som byggs av Isuzus samarbetspartner Arctic Trucks och som är utrustad med enorma 35-tumsfälgar och en rejält höjd markfrigång.

Viking kostar i sitt grundutförande 359 900 kronor och för det får man en i stort sett fullutrustad pickup som innehåller det mesta man kan önska sig, från skärmbreddare, navigator, parkeringssensor till extraljus med LED i grillen.

Finns endast med dubbelhytt

Viking finns endast med dubbelhytt, vilket också är det hyttalternativ som säljer bäst i Sverige. Skatteverket kräver att det finns en luftspalt mellan hytten och lastutrymmet för att bilen ska bli momsfri. Däremot har man inget emot att det finns mer utrymme för passagerarna.

Därför är det närmast en självklarhet för svenska företagare att välja dubbelhytt, eftersom baksätet gör bilen betydligt mer allround även om det sker på bekostnad av lastutrymmet.

Rymligt baksäte

Baksätet är förhållandevis rymligt även om det inte når upp till vanlig personbilsstandard, men för kortare resor fungerar det alldeles utmärkt även för vuxna. Bakom ratten är det desto lättare att trivas, stolarna är rejäla och sikten åt alla håll är bra, inte minst med tanke på att den stora bakrutan ger fri sikt. Vi uppskattar även att man har behållit de analoga mätartavlorna för hastighet och varvtal och inte satsat på avancerade och alltför många gånger svåravlästa eller till och med bländande digitala mätarkluster framför ratten.

Den digitala displayen för navigation och multimedia är högt placerad och man har inte lagt in funktioner för värme och ventilation. De här funktionerna sköts istället med rejäla vred, och det är en stor fördel ur både användar- och trafiksäkerhetssynpunkt.

Kan tankas med HVO-diesel

Den gröna HVO-dieseln har fått ett kraftigt uppsving i och med att Scania samt Volvo Lastvagnar godkänt drivmedlet i sina motorer, men när det gäller vanliga personbilar och arbetsbilar är det få tillverkare som hittills vågat att ge klartecken. Isuzu tillhör pionjärerna och samtliga modeller går att tanka med HVO-diesel som är vätgasbehandlad vegetabilisk olja, vilket innebär att utsläppen av fossilbaserad koldioxid minskar med upp till 90 procent. Det här gör Isuzu till en riktig miljöbil, trots att den drivs av en konventionell turboladdad dieselmotor på 164 hästkrafter.

Fixar tuff terräng

Viking har i- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift med lågväxel vilket gör att den utan problem tar sig fram även i tuffare terräng. Med tanke på att den får dra 3 500 kilo och lasta upp till 994 kilo är det här en arbetsbil som fungerar för de flesta uppdrag.

Den enda nackdelen är att bladfjädringen är något stötig om fordonet körs utan last, men det tillhör nog ovanligheterna att denna kommer att rulla med tomt flak.

 

Text: Peter Fredriksson. Foto: Isuzu.