Artiklar

I vått och torr med Floda Flis

Familjeföretaget Floda Flis AB är inne på sitt tredje år som flisleverantör till Dalarna och delar av Hälsingland. ”Vi har gott om jobb och trivs med det vi gör. Och vi märker en uppgång i efterfrågan, säger Peter Glännerud, som driver företaget tillsammans med hustrun Anette.

Fliset sprutar med ett rytande och dån ner i den orangea lastbilens containerflak. Här finns grot i högar, regnet faller och det låter nästan som krig. Det är fjärran från helg, djupt i Dan Andersson-skogarnas ro.
För bara någon kilometer från dagens arbetsplats ligger nationalskaldens Luossastuga i byn Skattlösberg i Ludvika kommun.

” Rör oss ständigt”

– Vi rör oss ständigt och flisar på de platser där råmaterialet finns. Det är en del av det som är charmen med det här jobbet, ständigt nya vyer. Häromdan var vi i Lindesberg i södra Dalarna. Och det är väl det enda tråkiga, det kan bli mycket bilåkande, säger Peter Glännerud.

Han har snart fyllt upp den här lastbilen och väntar på en ny.

Vädret bekymrar inte nämnvärt i den torra hytten, som ser ut som den gör i de flesta skotare. Undantaget är några pedaler på golvet och några små runda plattor vid var en av de två joystickarna. Pedalerna och plattorna reglerar flishuggens funktioner.

– Traktorhugg kallar vi väl ekipaget rent allmänt, säger Peter Glännerud med ett vänligt skratt som lyser upp oktoberdunklet en smula.

Perfekt kombination

Skotaren är en Rottne F15 från 2011, med flisaggregatet monterat från fabrik. Tillsammans med två servicefordon utgör skotaren fordonsparken i dagsläget. Kombinationen hugg och skotare passar perfekt för ändamålet, säger Peter Glännerud.

– Man kan egentligen inte ha någon mindre skotare än den här, motorn måste vara tillräckligt stark för att orka dra huggen.

Varierande dimensioner

Det är lätt att förstå vad Peter menar. Dimensionerna som matas in i aggregatet varierar, från grenar och toppar till grova stammar i uppläggen längs vägen. Här finns biomassa från både barr- och lövträd.

När en av de grövre björkstammarna matas in tar huggen en kort tankepaus. Hastighetens sänks. Vad är det som händer? Äsch, vi tuggar väl på. Det skorrar och vibrerar, men till sist har hela stocken matats in för att göra en flygtur som damm och flis upp på lastbilsflaket.

Knivarna tar stryk

Håller grejerna för den här hanteringen?

– Ja, det gör de. Som regel. Huggen är ju byggd för det här. Däremot kan man behöva se över knivarna ibland. De tar stryk av den här typen av specialkörningar, säger Peter och nickar mot överdelen på uppläggen vid skogsbilsvägen.

Längst upp växer gräs i stora partier jord.

– Såna här jobb är väl inte det trevligaste vi gör. Det är därför som lastbilen är med, för att parera när jag är tvungen att flytta mig ibland för att kunna genomföra jobbet på bästa vis. I vanliga fall brukar flaket lämnas på marken och hämtas när det är fyllt. I dag lastar vi rakt på.

Rottneskotaren som arbetsplats är välbekant. Peter Glännerud körde just den här skotaren hos sin tidigare arbetsgivare, som drev ett mer renodlat avverkningsföretag med flistillverkning som sidogren.

Fick möjlighet att köpa loss maskinen

– Jag skötte allt inom flisavdelningen, från planering till själva flishuggningen. När det dök upp en möjlighet för mig att köpa loss maskinen, för att börja eget, så gjorde jag det.

Peter Glännerud hade provat en hel del innan han bestämde sig för att starta Floda Flis AB 2017. Bland annat har han jobbat inom avverkningsbranschen som skördarchaufför, men han har också jobbat som chaufför inom jordbruk med eget företag.

Lång erfarenhet

Innan Floda Flis hade Peter Glännerud hunnit skaffa sig en längre tids erfarenhet av flisproduktion, berättar han. Rutinen innebar den trygghet som gjorde att han vågade starta eget i branschen.

– Jag började med flis kring 2005 så jag visste vad jag gav mig in på. Det har gått hyfsat bra efter företagsstarten, ungefär som förväntat och det går helt klart att leva på. Vi har gott om jobb.

Att hustrun Anette kom in i bilden berodde delvis på att företaget i uppstarten inte var redo för ännu en heltidsanställd.

Kör tvåskift

– Då hade jag fått stå tillbaka och jobba deltid på något annat. Anette var villig att gå in och prova deltid och det har gått väldigt bra. I dag har företaget två heltidsanställda, jag och Anette. Vi kör tvåskift med varandra på skotaren.

Någon expansion väntar inte i nuläget, säger Peter Glännerud, men utesluter inte förändringar i framtiden. Svensk flisproduktion är inte lika vanlig som den en gång var, påpekar han. Företagen har blivit färre.

– Förr fanns det betydligt fler inhemska företag, men så kom perioden när skogsråvara i stor omfattning skulle förvandlas till energi via förbränning i fjärrvärmeverk, för kanske sju, åtta år sen. Billig skogsråvara strömmade in från olika platser utanför Sverige och slog undan benen för många företagare i den svenska flisbranschen. Det var några tuffa år under den tiden, men vi har lyckats hålla oss kvar för vi vet vad som krävs.

Efterfrågan ökar

Men nu verkar en förändring vara på gång, konstaterar Peter Glännerud.

– De sista fyra åren har jag känt att efterfrågan på flis har ökat litegrann för varje år. Vi ser väldigt positivt på framtiden just nu. Ett miljövänligt bränsle tillverkat av biomassa ligger i tiden.

Men det är inte bara mungipor uppåt, säger Peter och ser fundersam ut på det grå hygget i Dan Anderssonland. Den tidigare nedgången har satt sina spår i branschen, säger han.

Svårt hitta bra samarbetspartners

– En hel del kunnande försvann kring flistillverkningen, men också kring logistiken. I dag är det lite svårare att hitta bra samarbetspartners än tidigare, så vi är glada åt god hjälp från Maserfrakt för att transportera vår flis vidare ut i landet. En av våra chaufförer, Jan Holmqvist, har jag nog samarbetat med i en tio år. Vi har haft stor hjälp av honom.

Jan Holmqvist kör för sitt egna företag JH Transport i Falun AB. Han sitter och väntar i sin hytt på att lastningen ska bli färdig.

Kompletterar varandra

– Jag känner samma sak från min sida när det gäller Peter. Vi kompletterar varandra och hittar alltid lösningar tillsammans, som jag vet att våra uppdragsgivare är nöjda med.

Men nu är det fullt i containerflaket. Jan Holmqvist rullar iväg och snart kommer en annan lastbil i samma utförande från motsatt håll.

Tuggen ylar igång igen med ett muller som rullar som en malande åska genom regndiset. Ljudet gör flis av tystnaden i de milsvida skogarna kring de skattlösa bergen.

 

Text och foto: Eric Bengtsson