Artiklar

Dennis ser till att allting flyter på vid tunnelbygget

Dennis Lauge kör Manitou MRT3050 P+ vid tunnelbygget i Häggvik
Dennis Lauge kör Manitou MRT3050 P+ vid tunnelbygget i Häggvik.

När Trafikverket bygger E4 Förbifart Stockholm så är det ett gigantiskt projekt som pågår. En del av projektet är FSE62 där NCC är generalentreprenör för tunnelbygget i Häggvik.

Maskinföraren Dennis Lauge är anställd på Östlunds Entreprenad i Mellansverige AB. Dennis gör sista veckan innan semestern i sin Manitou MRT3050 P+, men det är fortfarande full fart vid tunnelbygget i Häggvik.

– Jag ser till att allting flyter på och löser mängder av olika lyftuppgifter med min teleskoplastare så det är ett väldigt variationsrikt arbete, säger Dennis.

Östlunds Entreprenad AB, ägs av Ulf Östlund och består av 30 anställda och ungefär lika många maskiner. Företaget är baserat i Uppsala och arbetar inom en radie på ungefär 70 mil därifrån. I företaget finns det två huvudsakliga  affärsområden där det ena kretsar mer kring markarbeten och den andra är mer inriktat på service vid stora byggen. Dennis som nästan uteslutande kör teleskoplastare har varit anställd på Östlunds i 12 år och tillhör den senare inriktningen.

– Jag kör i princip bara teleskoplastare och på just det här bygget har jag varit i ungefär sex månader. Det bästa med att köra teleskoplastare är att det är väldigt varierande och att man träffar mycket folk. Man får ta dagen som den kommer och en del personer gillar nog det upplägget, jag tror att jag är en sån det passar, funderar Dennis.

Får nästan fungera som en mobilkran 

På just den här arbetsplatsen har Dennis kommit att arbeta ganska mycket med vinschen. Mängder av armering ska lyftas på plats på ett bygge av den här storleken, och här kan man säga att Dennis och hans Manitou MRT3050 P+ nästan fungerar som en mobilkran.

– Tack vare alla tillbehör och inställningsmöjligheter så är det en fantastiskt flexibel maskin att ha på ett bygge, det är därför företaget jag är anställd på har ungefär 15 teleskoplastare. Jag kan enkelt gå in i menyn och begränsa antingen max lyfthöjd eller bomrörelserna i sidled eller båda två samtidigt. På så sätt kan jag optimera maskinen för ett visst moment vilket är en stor hjälp och det förbättrar även säkerheten, förklarar Dennis.

En annan anledning till att Dennis trivs så bra hos sin arbetsgivare är möjligheten att påverka vad de ska köpa in för maskiner. Maskinen Dennis kör för tillfället har han använt sedan februari och han har redan hunnit notera stora skillnader mot den 21 meters teleskopare från 2015 han körde tidigare.

Ett steg framåt

– Allting har blivit lite bättre tycker jag. Den är starkare och går ännu finare i både hydraulik och transmission. Ser man till komforten så är det också ett steg framåt jämfört med den äldre 3050 som jag kört tidigare. Ljudnivån i hytten är ännu lägre, det är en riktigt bra stol samt nu har de dragit upp varmvatten genom svirveln vilket skapar ett mycket bättre värmepaket, avslutar Dennis.

– Manitou MRT3050 P+ är den senaste i vårt modellprogram av runtomsvängande teleskoplastare. Den lyfter 5ton och kan lyfta ända upp till 30 meters höjd. Förutom nyheten som Dennis var inne på att vi leder varmvatten genom svirveln så är den utrustad med något som vi kallar ”Nordic Kit”. Det innebär att maskinen har tre kameror, rulldäck med skärmar, AC, stor värmare samt större batterier. Just den här maskinen är även utrustad med blixtljus som är om inte ett krav så i alla fall ett önskemål på många arbetsplatser. Värt att nämna är också att alla nya runtomsvängande teleskoplastare från Scantruck levereras med biologisk olja som är ett krav på stora byggen, förklarar Lasse Lans som arbetar som säljare på Scantruck AB och har sålt maskinen till Östlunds Entreprenad i Mellansverige AB.

Även om Dennis naturligtvis ser fram emot fyra veckors välförtjänt semester, så trivs han både med sitt arbete, sin arbetsgivare samt maskinen han arbetar i. Och skulle den sistnämnda krångla så vet han att det finns bra backup från Scantruck.

– De har väldigt duktiga mekaniker som de skickar ut och det har alltid fungerat perfekt, avslutar Dennis innan han drar iväg för att lösa en ny situation någonstans runt tunnelbygget FSE62.