Premiär för Fords första helt elektriska transportbil

Premiär för Fords första helt elektriska transportbil

I somras började de första Ford E-Transit rulla på svenska vägar. Det här är en transportbil med rejäla lastutrymmen och en räckvidd på upp till 317 kilometer vid blandad körning. Dessutom är den berättigad till full klimatbonus på 70 000 kronor.

Utvecklingen av eldrivna arbetsfordon har gått långsamt, och det var inte länge sedan de stora tillverkarna lanserade den ena dieselmodellen efter den andra. Men nu har proppen gått ur, och när Ford slår på stora trumman för sin E-Transit har man tagit i ordentligt.

Med en uppgiven räckvidd på upp till drygt 31 mil mellan laddningarna innebär det att i stort sett alla i den tilltänkta målgruppen kan köra elektriskt.

Skulle batteriet bli tömt under en arbetsdag går det att toppa upp med snabbladdning på 115 kW för att kunna köra de sista milen innan bilen laddas fullt över natten.

I dag när moderna elektriska personbilar som till exempel Ford Mustang Mach-E kan ladda med upp till 258 kW kan det tyckas lite snålt av Ford att inte erbjuda samma möjlighet i E-Transit.

Men samtidigt ska betydelsen av snabbladdning inte överdrivas. När det gäller arbetsfordon som mest används för korta transporter räcker det ofta att ladda dem över natten och då till en betydligt lägre effekt i en vanlig laddbox.

En uttalad målgrupp för nya E-Transit är hantverkare och byggföretag, och här finns flera värdefulla finesser som till exempel Ford Pro Power Onboard. Det är ett tillval som ger möjlighet till ett strömuttag på upp till 2,3 kW för handverktyg.

Som alltid när det gäller Ford finns det en uppsjö av olika versioner att välja mellan och bilen kommer att säljas både som skåp eller med enkelhytt.
Dessutom finns den i två längd- och viktvarianter på 3,5 respektive 4,25 ton samt med ett lastutrymme på mellan 9,5 och 15,1 kubikmeter beroende på längd och takhöjd. Som mest går det att lasta upp till 1 616 kilo i fordonet.

För att ytterligare öka valfriheten kommer fordonet med två olika motoralternativ som är på antingen 184hk/430 Nm eller 269hk/430 Nm.

E-Transit har elektrisk sidoskjutdörr och bakdörrar i full höjd med infällda spotlights som tillval.

Förarmiljön är relativ avskalad och designad för yrkesmässigt bruk, och man har valt en elektrisk handbroms som sitter till vänster om ratten istället för en vanlig handbromsspak mellan framstolarna.

Växelspaken har ersatts med ett vred vilket kan upplevas lite ovant i början, men placeringen ger mer utrymme mellan framstolarna.

I likhet med de flesta andra elbilar har E-Transit olika lägen för extra snål körning, körning på halt underlag samt ett normalläge.

Ford har valt att placera laddluckan i fronten, där den sitter väldigt utsatt. Ägare till elbilar med liknande lösningar har i flera år rapporterat om att laddluckan ofta fryser fast vintertid, så därför har många biltillverkare valt att placera laddluckan på fram- eller bakskärmen.

Laddluckan sitter i fronten, vilket gör att den riskerar att frysa fast vintertid. E-Transit är uppkopplad och bilens status går lätt att följa via appen.

E-Transit har fått ta del av Fords mest omfattande förarassistanssystem och har bland annat de senaste versionerna av autobroms som reagerar för fordon, cyklister och fotgängare samt adaptiv farthållare med filhållningsteknik, 360-graderskamera och skyltigenkänning.

Av allt att döma har man lyckats bra och när Euro NCAP testade bilens förarassistanssystem belönades dessa med en guldutmärkelse, vilket inget annat fordon i samma segment tidigare fått med undantag för det dieseldrivna modellsyskonet Transit.

Ford E-transit

Pris: Från cirka 559900 kronor plus moms
Motor: El 184/269 hästkrafter, vridmoment 430 Nm
Batteri: 68 kWh netto (75 kWh brutto)
Acceleration: 0-100 km/h 7 sekunder (269 hk)
Fjädring: Fram Mcpherson, separat bakhjulsupphängning med spiralfjädrar.
Styrning: Elservo, vändcirkel 14,3 meter
Bromsar: Skivbromsar fram och bak
Hjul: 6.5 x 16″ stålfälgar
Mått cm: Längd 598-670, bredd 247 (inkl. speglar) 206 (exkl. speglar), höjd 255-280
Tjänstevikt kg: 2559-2616
Lastvikt kg: 798-1548
Släpvagnsvikt kg: 750
Räckvidd WLTP km: Blandad körning 240-317 (preliminärt)
Text: Peter Fredriksson. Foto: Ford

Läs också

ANNONS ▼

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar