Nyhet

Skoda gör rekordresultat

År 2011 blev det bästa verksamhetsåret någonsin för tjeckiska biltillverkaren Škoda – ett år med nya leverans-, försäljnings- och vinstrekord. Från januari till december 2011 ökade kundleveranserna med 15,3 procent till 879.200 bilar (2010: 762.600 bilar). Samtidigt ökade försäljningen med 18,1 procent till 10,3 miljarder euro (2010: 8,7 miljarder euro), och Škoda passerade därmed 10 miljardersstrecket för första gången.
Rörelseresultatet förbättrades med 66,1 procent till 743 miljoner euro (2010: 447 miljoner euro), och företaget har en stark tro på framtiden. Målet är att, med hjälp av nya modeller och ökad globalisering, kunna leverera minst 1,5 miljoner bilar per år 2018. Småbilen Citigo och sedanversionen Rapid (säljs i Indien) är exempel på Škodas nya satsningar.
– Vår tillväxtstrategi börjar ge resultat, sa Škodas koncernchef Winfried Vahland vid den årliga presskonferensen i Prag. Vi har blivit bättre både när det gäller leveranser och ekonomi. Det här ger oss bra förutsättningar för att lyckas med vår tillväxtstrategi de kommande åren. Jag vill speciellt tacka vår fantastiska personal – utan dem hade vi aldrig klarat av att leverera de här resultaten.
Den procentuella tillväxten var störst i Östeuropa, där den steg med 47 procent. När det gäller enskilda marknader i regionen var Ryssland starkast. Här steg försäljningen med 62,5 procent till 74.100 bilar (2010: 45.600 bilar). Även Asien hade en stark tillväxt under 2011. Indien gick i spetsen med en försäljningsökning på nästan 50 procent. I Kina, som är Škodas största marknad, ökade leveranserna med 21,9 procent till ungefär 220.100 bilar.
Škoda lyckades även gå emot trenden på den tuffa marknaden i Västeuropa. Samtidigt som den totala marknaden gick ned med 1,5 procent ökade Škoda sin försäljning med 8,6 procent. Škoda-bilar har varit särskilt efterfrågade i Tyskland, där försäljningen steg med 13 procent. På Centraleuropas hårt drabbade marknad höll sig försäljningen stabil och ökade med 1,7 procent. I Tjeckien är Škoda fortfarande bil nummer ett, och fler än var tredje bil bär den bevingade pilen.