Produktnyheter

Premiär för Audi A3 Sportback g-tron

8e26b3ce23414a6b_org
Nya Audi A3 Sportback g-tron, som beräknas göra debut i slutet av året, drivs av det CO2-neutrala bränslet Audi e-gas. Bränslet kommer att produceras i en helt ny anläggning i tyska Werlte, där vindkraftsel omvandlas till gas. Med ett CO2- utsläpp på låga 30 gram och en total räckvidd på 1300 km kombineras högteknologiska lösningar med ekologisk balans.
Audi A3 Sportback g-tron representerar den senaste tekniken inom gasdrift. Det börjar redan vid bränsleförvaringen: de båda tankarna under bagagerumsgolvet förvarar var och en sju kilo gas vid maximalt 200 bars tryck. I enlighet med Audis ultralättviktskoncept väger dessutom varje tank 27 kilo mindre än sin konventionella motsvarighet.
Bränsletankarna är dessutom nykonstruerade. Det inre skiktet består av gastät polyamidpolymer. Ett andra skikt av kolfiberförstärkt polymer (CFRP) ger tanken en hög hållfasthet och ett tredje skikt av glasfiberförstärkt polymer (GFRP) garanterar ett ordentligt skydd mot yttre skador. Höghållfast epoxy binder samman de fiberförstärkta materialen.
En annan viktig nyhet i Audi A3 Sportback g-tron är den elektroniska gastrycksregleringen. Den kompakta och lätta konstruktionen reducerar det höga gastrycket i två steg mellan cirka fem till nio bar. Gastrycksregleringen säkerställer att rätt tryck alltid finns tillgängligt i gasledning och insprutningsventiler – lågt tryck för snål körning i lägre farter och högre när föraren önskar mer kraft och vridmoment. Om trycket i tanken sjunker till under tio bar växlar motorstyrningssystemet automatiskt över till bensindrift. Audi A3 Sportback g-tron är fullt bivalent, dvs prestandasiffrorna är identiska mellan gas- och bensinläget.
Med gasdrift har den en räckvidd, baserad på genomsnittlig bränslekonsumtion, på ca 400 km. Med bensindrift tillkommer ytterligare 900 km och den totala räckvidden motsvarar ungefär en Audi TDI. Två visare i instrumentpanelen förser föraren med aktuell information om bränslenivån i var och en av tankarna. Förarinformationssystemet anger också den aktuella bränslekonsumtionen baserad på vilken drivkälla som används för tillfället.
Bränslepåfyllning sker under ett vanligt tanklock oavsett källa. Efter påfyllning och när det är väldigt kallt startas motorn först med bensin och växlar sedan över till gas så snart som möjligt.
Motorn är baserad på nya 1.4 TFSI. De viktigaste modifikationerna har genomförts i cylinderhuvud, turboladdning, insprutningssystem och katalysator. Audi A3 Sportback g-tron har 110 hk och 200 Nm vridmoment. Accelerationen 0 till 100 km/h tar elva sekunder och topphastigheten är på 190 km/h. Audi A3 Sportback förbrukar i genomsnitt mindre än 3.5 kilo per 100 km fordonsgas eller Audi e-gas – bränslet som kommer att tillverkas i Audis e-gas projekt. Koldioxidutsläppet är mindre än 95 gram per km i vid gasdrift.
Växthusgasbalansen blir ännu mer intressant om man räknar in hela kedjan från bränsleproduktion till bilens utsläpp. När A3 Sportback g-tron drivs av Audi e-gas frigörs inte mer koldioxid än det som används vid tillverkningen – och skapar därmed ett koldioxidneutralt system. Om man dessutom räknar samman energin som krävdes för att bygga e-gasanläggningen och vindkraftsgeneratorerna i en större analys, är CO2- utsläppen fortfarande lägre än 30 gram per km.
Med e-gasprojektet är Audi den första biltillverkaren som tar helhetsansvaret från produktion till slutprodukt. I början av kedjan finns el som produceras av förnyelsebara energikällor, slutprodukten är väte och syntetisk Audi e-gas. Konstruktionen av världens första industriella anläggning för att producera syntetisk metan (e-gas) från koldioxid och förnyelsebar el är nu nästan färdigställd i tyska Werlte.