Nyhet

Uppdaterad Mazda MX-5 finns nu i Sverige

Mazda_MX-5_Facelift_2012_action_01__jpg300
Nu finns en uppdaterad version av världens mest sålda öppna tvåsitsiga sportbil, Mazda MX-5, hos de svenska återförsäljarna. Den har fått ännu bättre vägegenskaper, en del designförändringar, mera utrustning, blivit säkrare och mera prisvärd.
Priset för en ny MX-5 med 1.8 liters-motorn på 126 hk och med klassisk tygsufflett kostar nu 219 900 kronor, men då är svart skinnklädsel standard, liksom automatisk klimatanläggning, farthållare, Bluetooth handsfree, automatiskt avbländbar backspegel och främre dimljus. Allt för en prisökning på bara 1 500 kronor.
Mera utrustning – sänkt pris
Sport-versionen med två liters-motor på 160 hk har prissänkts med 12 800 kronor och kostar nu med elektrisk nedfällbar hardtop 284 500 kronor. Men har dessutom fått mera utrustning som höjdjusterbara Bilstein-dämpare, Bluetooth handsfree, svartlackerad hardtop och ytterbackspeglar, automatiskt avbländbar backspegel, mörktonade strålkastare samt 17 tums lättmetallfälgar i ”Gunmetal grey”.
Nya Mazda MX-5 2.0 Sport finns i fyra olika exteriörfärger, True red, Aluminium metallic, Chrystal white pearl och Brilliant black. Samtliga med en liten dekor längst ner på karossidorna.
Även versionen MX-5 Premium med två liters-motorn och elektrisk nedfällbar hardtop, men som istället har automatisk växellåda med rattpaddlar, har prissänkts och samtidigt fått mera utrustning. Priset är nu 274 500 kronor, en sänkning med 18 800 kronor. Ny utrustning är bl.a. Bluetooth handsfree, avbländbar backspegel, 17 tums lättmetallfälgar och fjäderbensstag i motorrummet. Jämförbart med Sport-modellen har Premium inte t.ex. Xenon-strålkastare, Recaro-stolar, Bilstein-dämpare eller differentialbroms.
Förbättrade köregenskaper
Nya uppdaterade Mazda MX-5 har också fått ännu bättre köregenskaper. En finjustering av motorstyrningen ger bättre gasrespons, vilket skapar en mer linjär, livlig och direkt känsla vid acceleration.
Men även bromsarna har förbättrats. Bromsservons karaktär har ändrats, vilket bättre fördelar bromskraften mellan fram- och bakvagn och gör inbromsningarna stadigare. En ny typ av accelerationskontroll börjar arbeta så fort föraren släpper bromspedalen och trampar på gasen igen. Tillsammans ger dessa nya funktioner en mer kontrollerad inbromsning och en smidigare acceleration.
Designförändringar
Nya uppdaterade Mazda MX-5 har en större grill och ny design av främre stötfångaren med ny utformning runt dimljusen. Förändringar som inspirerats av Mazdas nya designtema ”KODO – Soul of Motion”. I övrigt är delar av materialvalen i inredningen nya. Vissa paneldekorer och läderrattens ekrar har nu en blank mörkgrå nyans istället för den tidigare i matt silver.
När fronten designades om på nya MX-5 fanns även säkerhetsaspekter med i bilden, som t.ex. de hårdare EU-reglerna när det gäller skydd av fotgängare vid en eventuell kollision. MX-5 har nu som första Mazda-modell en s.k. aktiv motorhuv.
Priser och modellprogram Mazda MX-5 2013:
MX-5 1.8 Soft-Top 219 900 kr
MX-5 1.8 Retractable hardtop 236 400 kr
MX-5 2.0 Premium, Retractable hardtop, automat 274 500 kr
MX-5 2.0 Sport, Retractable hardtop 284 500 kr