Nyhet

Mazda ökar i Europa – och Sverige

mazda_skyactivDet är inte bara i Sverige som Mazda ökar kraftigt i år, utan även totalt i Europa. I maj blev Mazdas ökning i Europa 29,8 % jämfört med fjolårets siffror, vilket var den största ökningen för något av volymmärkena. I Sverige var ökningen 27,5 %. Och hittills i år har Mazda ökat med 6,9 % i Europa, samtidigt som Europa-marknaden sjunkit med 6,8 %. I Sverige är ökningen januari-maj hela 44,3 %.
Mazdas ökning beror framförallt på de nya Skyactiv-modellerna CX-5 och Mazda6. Medan Europas största marknad, Tyskland, har minskat med 8,8 % under januari-maj i år, jämfört med 2011, så har CX-5 ökat med 118 % och Mazda6 med 63 %. För den svenska marknaden är siffrorna ännu större, CX-5 har ökat med 191 % och Mazda6 med 172 %.
– Den europeiska bilmarknaden har stora problem, milt uttryckt, så det är mycket uppmuntrande för oss att se att vårt hårda arbete ger resultat, säger Phil J. Waring, COO, Mazda Motor Europe. Mazda har återigen blivit lönsamt och fler nya Skyactiv-modeller skall hjälpa oss att fortsätta öka försäljningen och förbättra det ekonomiska resultatet.