Artiklar

Bilrenoverarna som tar sig an alla utmaningar

Plåtexperten Frank Grosskopf inspekterar sitt arbete med den gamla Buicken.

Plåtexperten Frank Grosskopf inspekterar sitt arbete med den gamla Buicken.


Emerén Autocraft i Vikarbyn renoverar gamla amerikanska glidaråk. Med yrkesskicklighet och entusiasm förvandlar de gamla rostiga vrak till skinande blanka skönheter.
Vikarbyn, Rättviks kommun, någonstans utefter huvudgatan ska man svänga av, ingen skyltning, bara att leta. Några svängar fram och tillbaka, och till slut. Där mittemellan två hus, intill trappan till ett av dem, går en liten smal väg som leder upp till en gårdsplan med tillhörande parkering. Där ligger också en på många sätt oansenlig liten byggnad med en glasad entré. Oansenlig på utsidan måhända, men innanför skalet är det något helt annat. Emerén Autocraft heter företaget som har sin verksamhet där, deras specialitet är att renovera gamla bilar, främst amerikanska glidaråk från 1940-talet fram till 1970-talet, men en och annan oldtimer fixas också till.
Modernt med gammal metod
Väl inne i lokalen, i plåtavdelningen, står just en sådan oldtimer. En Buick från 1924. Den håller på att få en ny kaross och mannen som med vana och skickliga händer ska se till så det blir verklighet heter Frank Grosskopf. Han har sina rötter i Hamburg, Tyskland, och flyttade till Vikarbyn för 14 år sedan.
– Det var slumpen kan man säga som gjorde att vi flyttade hit. Vi hade tillbringat några semestrar här och jag kom då i kontakt med ägaren till Emerén Autocraft, Hans Emerén. Jag fick jobba lite där och på den vägen är det, säger han.
En Buick från 1924 med ny kaross.

En Buick från 1924 med ny kaross.


Hans Emerén startade företaget 1991och han har på resans gång varit delaktig i massor av bilar som förvandlats. Från början utförde han det mesta av arbetsuppgifterna på egen hand, men med tiden har flera moment lagts ut på andra företag. Exempelvis glasrutor görs i Finland, kromning i Stockholm och elsystemen är det ett företag i Frändefors som fixar, bara för att ta några ur högen.
– Vi är en modern bilfabrik som håller på med gamla bilar. Här jobbar vi en hel del med gamla metoder men utan att göra avkall på kvaliteten, säger han.
Bil med trästomme
Renoveringarna som görs är ett mödosamt och tidskrävande arbete. Vi vänder tillbaka till Frank Grosskopf. Han visar upp sitt plåtarbete som han gjort på den gamla Buicken. Att det ligger massor av kunnande bakom det hela råder det inget som helst tvivel om. Och att han älskar det han gör går inte heller att ta miste på. Bilen har trästomme och på det är det plåt på sidor och front medan bakdelen är av aluminium, taket är klätt med en sorts galonmaterial. Han berättar inlevelsefullt hur han gått tillväga och vilka problemlösningar som han kan ställas inför i sitt arbete.
En Pontiac GTO från 1969 som sakta men säkert genomgår en förvandling.

En Pontiac GTO från 1969 som sakta men säkert genomgår en förvandling.


Upp till 3 500 timmar
– Allt går ju inte att få tag på så då får vi göra egna delar utifrån originalet. För en plåtgubbe som jag är det väldigt kul och spännande att göra sådana arbeten. Det är verkligen en utmaning och när man gjort klart något känns det väldigt bra.
Alla delar finns inte att köpa. Då får Frank Grosskopf tillverka efter gammal förlaga. Till vänster är den som han gjort.

Alla delar finns inte att köpa. Då får Frank Grosskopf tillverka efter gammal förlaga. Till vänster är den som han gjort.


Kunder från alla håll och kanter lämnar in sina bilar till Emeréns för att få hjälp. Sedan gäller det att komma överens med kunden vad som ska göras, hur omfattande renovering det kan komma att handla om. Vad det kostar och hur lång tid det tar är omöjligt att säga, det beror helt på skicket på bilen.
– När det gäller enklare renoveringar kan det handla om runt 1 000 timmars arbete medan det för en mer avancerad operation kan ta upp emot 3 500 timmar. Men som sagt, det är svårt att säga exakt, säger Frank.
I verkstadslokalen står två bilar som båda börjar få den där nya och fräscha looken, en Cadillac 1958 och en Pontiac GTO från 1969. Lack och andra detaljer avslöjar en del av själva slutresultatet, men ännu återstår mycket jobb innan de står färdiga att rullas ut och leveras till kunden.
Rosthögar får nytt liv
För att få ett hum om hur en bil som är helt renoverad, från topp till tå, ser ut måste vi ge oss iväg från verkstaden och till en annan plats där några bilar förvaras. Väl framme pekar Frank på
Hans Emerén startade företaget 1991.

Hans Emerén startade företaget 1991.


en grön och skinande blank Cadillac från 1958 samt en beige dito från 1953. Varje skrymsle och vrå, varenda skruv och mutter, allt in i minsta detalj, har fixats till. Och det är sannerligen en imponerande syn.
– När det gäller de där två bilarna så handlar det om toppklassrenoveringar, bättre än så går det inte att få det helt enkelt.
I ett intilliggande utrymme står ett gäng bilar och väntar på att få bli renoverade av proffsen hos Emeréns. När man ser en del av dessa objekt förstår man hur oerhört mycket jobb som krävs. När man dessutom har färskt på näthinnan hur slutresultatet kan bli häpnar man över det kunnande och den entusiasm som finns bland de som jobbar. Rosthögar, näst intill vrak, ja, kort och gott omöjligt uppdrag, är känslan hos en utomstående som inte vet vad det handlar om.
Från gråsten till guldklimp
Men ingenting är omöjligt, menar Frank. Lusten att verkligen göra något bra, att anta de svåraste av utmaningar är alltid närvarande. Det är precision och noggrannhet som gäller, och naturligtvis yrkeskunnande och en stor portion tålamod.
– Vi återupplivar lik kan man säga, men visst, ibland undrar man om det verkligen går att göra något åt den där bilen. Men det är aldrig en helt hopplös känsla. Man får fundera lite extra bara och sedan köra igång med arbetet. Jag ser det alltid som en utmaning och det är lika kul varje gång oavsett hur bilen ser ut när vi får in den.
Från gråsten till guldklimp, det kanske bäst beskriver förvandlingsprocessen som ständigt pågår hos Emerén Autocraft i Vikarbyn.
– Grejen är att rulla in skrot och rulla ut något som är snyggt och helfräscht och att kunna säga att detta har vi gjort, säger Hans Emerén.
Fakta

  • Företagsnamn: Emerén Autocraft
  • Bildades: 1991
  • Ägare: Hans Emerén
  • Plats: Vikarbyn, Rättviks kommun
  • Antal anställda: 4
  • Verksamhet: Renoverar gamla bilar, mest handlar det om amerikanska glidar­åk från 40-talet och fram till 70-­talet.

Text & Foto: Ove Hansen