Produktnyheter

Ny teknik ger säkrare och snålare landsvägskörning

Toyota nya system avlastar bilföraren vid motorvägskörning genom att automatisera hastighetsanpassningen till andra bilar.

Toyota nya system avlastar bilföraren vid motorvägskörning genom att automatisera hastighetsanpassningen till andra bilar.


Toyota har utvecklat ett helt nytt, avancerat system som avlastar bilföraren vid motorvägskörning genom att automatisera såväl hastighetsanpassningen till andra bilar som filkörningen. Det ska minska både risken för olyckor och miljöbelastningen, och är tänkt att lanseras i mitten av 2010-talet.
Systemet, som kallas Automated Highway Driving Assist (AHDA), utnyttjar teknik som Toyota har tagit fram för självkörande bilar. Det omfattar dels en sofistikerad farthållare där bilarna kommunicerar med varandra, dels en nyutvecklad körfältsassistans.
Till skillnad från konventionella adaptiva farthållare med en radar som känner av framför-varande trafik, bygger Toyotas system på trådlös radiokommunikation mellan bilarna. Varje bil skickar information om fartökning eller inbromsning till bilen bakom, som därmed kan anpassa sin hastighet för att hålla ett säkert avstånd. Genom att undvika onödiga hastighetsändringar flyter trafiken bättre. Dessutom minskar bränsleförbrukningen.
Den nya körfältsassistansen bygger också på teknik från projekt med självkörande bilar. Med hjälp av högupplösande kameror och mikrovågsradar regleras vid behov såväl styrutslag som gas och broms för att ge en mjuk körning och en optimerad placering i körfältet.
AHDA-systemet tar inte över körningen från föraren, utan är avsett att avlasta bilföraren och därmed minska olycksrisken vid motorvägskörning.
Från mitten av oktober ska systemet testas i trafik på Shuto Expressway i närheten av Tokyo. Toyota avser sedan att lansera det kommersiellt i mitten av 2010-talet, och även andra system så snart det är möjligt, för att möjliggöra säkrare trafik.