Nyhet

Mazda fortsätter öka

Mazda, som var ett av de bilmärken som ökade mest i den svenska bilstatistiken under fjolåret, fortsätter att klättra i registreringstabellen. Under årets första tre månader var ökningen drygt 60 procent, en av de allra kraftigaste på den svenska bilmarknaden, och marknadsandelen första kvartalet blev 1,83 %.
– Året har onekligen börjat riktigt bra för oss, säger Klaus Oest, vd Mazda Motor Sverige.
Framgången är en kombination av nya bilmodeller, duktiga återförsäljare och marknadens starkaste garantipaket med bland annat tio års nybilsgaranti. Nu måste vi jobba ännu hårdare för att försäkra oss om ytterligare produktionstillskott. Hade vi haft en bättre biltillgång på nyligen introducerade Mazda3, så hade resultatet varit ännu bättre. Men Mazdas fabriker går för fullt och tyvärr innebär detta att vissa versioner redan har en väntetid på några månader.
De nya Skyactiv-modellerna lyfter
Helt nya Mazda3, som började säljas i Sverige i början av november i fjol, har fått en mycket stark försäljningsstart och är en av de bilmodeller som klättrat allra mest i den svenska registreringsstatistiken under årets första kvartal. Hittills är ökningen hela 455 procent!
– Samtliga tre nya Skyactiv-modeller är ett ordentligt lyft för vårt modellprogram, säger Klaus Oest vidare. Mazda CX-5 fortsätter att öka kraftigt, med drygt 50 procent, trots att det nu är över två år sedan som modellen introducerades på marknaden. Och även för vår stora mellanklassbil Mazda6 kan vi notera en ökning. Året har börjat på ett utomordentligt sätt för oss och jag tror totalt sett på ett mycket bra år för Mazda i Sverige.
Totalt registrerades under årets första kvartal 67 803 personbilar i Sverige. En ökning med 20,91 procent jämfört med fjolåret.
Mazda Motor Sverige
 
Bild: Mazda