Artiklar

Sveriges sista PGR-bil

Pon blir först på marknaden med att uppfylla de nya kraven i normen SSF 1084. Foto: Pon Equipment/Per Norell.

Den sista Scania PGR-lastbilen med destination Sverige lämnade monteringen i Zwolle, Nederländerna, i maj tidigare i år. Efter en omfattande påbyggnation så kan den nu levereras  i form av en avancerad brandbil till Ängelholms flygplats.

Det är en ganska speciell brandbil, även kallad Buffalobil, som nu ska tjänstgöra på flygplatsen.

-Det är en allhjulsdriven brandbil anpassad för just flygplatser. Den har en motor på 490 hästkrafter för att kunna komma fram snabbt vid incidenter, och påbyggnaden är speciell med exempelvis två kraftfulla vattenkanoner, säger Carl Johan Måwe på Scania Sverige som sålde bilen till påbyggnadsföretaget, Sala brand.

Efter själva påbyggnationen så tog Scanias återförsäljare Börjessons Lastbilar i Östra-Ljungby över och gjorde de sista justeringarna innan leveransen till Ängelholms flygplats.

Henrik Hultstrand, ansvarig för brandbilarna på flygplatsen, var en av dem som tog emot fordonet.

-Vi ska kunna vara ute vid flygplanshaverier och släcka bränder på 180 sekunder. Till vår hjälp har vi bland annat en vattenkanon på taket som sprutar ut 5000 liter per minut och som når 80 meter, berättar han.

Unikt modulsystem

Tillverkningen av P- och R-serien började 2004 och 2007 följde så G-serien. Fordonen bryggade samman både ingenjörskonst, design, ergonomi och modularitet.

-Under fjorton år har PGR-serien gjort ett enormt jobb på vägarna, och gör det fortfarande. Framgången kommer sig av att PGR-bilarna har levererat det som åkerier och deras kunder efterfrågar, hög tillgänglighet, god totalekonomi och förarkomfort, säger Peter Andersson, regionansvarig på Scania Sverige.

-Dessutom finns ett urstarkt servicenät med god service och bra reservdelstillgång. Det är bilen tillsammans med helheten som gör skillnad, säger han.

Det avancerade modulsystemet och stora utbudet av motorer innebär att varje fordon kan anpassas för olika kundbehov och transportuppdrag.

– Tack vare modulsystemet, som är unikt för Scania, kan man bygga en bred palett av olika bilkonfigurationer. Det innebär att Scania alltid kan erbjuda rätt lastbil för jobbet, säger han.

Detta framgångsrecept fortsätter nu med Scanias nya generation lastbilar där man har utvecklat ännu fler alternativ, och med fler motorer för att passa åkarnas olika utmaningar och förutsättningar.

-Det gäller ju inte minst för att skapa goda förutsättningar för hållbara transporter, säger Peter Andersson.

 

Av: Catharina Olsson-Lindh. Foto: Scania.

 

Fakta Scania PGR:en:

P- och R-serien började tillverkas 2004 och G-serien 2007

Två större uppdateringar på PGR-hytterna skedde 2010 och 2013

Hytterna byggdes i Oskarshamn

Från 9-liters till 16-liters V8-motorer

Över 800 000 PGR-bilar har levererats sedan 2004

Cirka 28 000 PGR-bilar har levererats sedan 2004 i Sverige