För fjärde året i rad tog Scania hem det tyska jämförelsetestet ”Green Truck” där lägsta bränsleförbrukningen är det enda som räknas. För 2020 var det 40-tonskombinationer med minst 500 hk som gällde på den knappt 36 mil långa testslingan på vägar norr om München.
Med en genomsnittlig förbrukning på 25,14 liter/100 km och en snitthastighet på 80,42 km/h visade sig en Scania än gång en vara den mest bränsleeffektiva lastbilen i kampen om den ärofyllda Green Truck-utmärkelsen. Segern 2020 var för övrigt Scanias femte totalt sedan priset instiftades 2013.
− Att vinna fyra år i rad och med olika specifikationer när det gäller tågvikter och motoreffekter är ytterligare ett bevis för det som så många europeiska kunder redan vet, att Scania är mästaren när det gäller lägsta förbrukning för tradare, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Resultaten är smickrande och gör verklig skillnad, inte bara för våra kunders lönsamhet utan de bidrar också konkret till att nå Scanias vetenskapsbaserade hållbarhetsmål beträffande CO2-utsläppen i enlighet med Parisavtalet.
Bakom Green Truck står två ledande tyska branschtidningar, ”Trucker” och ”VerkehrsRundschau”. Testerna är noggrant övervakade och sker på allmänna vägar norr om München under en septembervecka. Yttre förhållanden som väderlek och trafikintensitet kompenseras bort genom att man kör i par med en referensbil, alla deltagarna har dessutom samma slags däck (med samma slitage och däckstryck).
− Förbränningsmotorer och dieselbränsle kommer att utgöra hörnpelare i vägtransporterna under hela det här decenniet, det är motivet till varför det är så viktigt att fortsätta att förbättra bränsleeffektiviteten, säger Stefan Dorski. Även om förnyelsebara bränslen och elektrifierade transporter är framtiden är den här vinsten en stark prestation av Scania.