10 meter ambulanslastbil på chassi från Scania – och snart rullar en till

10 meter ambulanslastbil på chassi från Scania – och snart rullar en till

Coronapandemin har inneburit en mängd livsviktiga transporter med den mest avancerade intensivvårdsambulansen, byggd på ett Scaniachassi, som används i Sverige.
– Vi som arbetar i den, vi älskar den. Det finns bra förutsättningar för att rädda liv, säger fordonsansvarige Christian Strand vid AISAB, Ambulanssjukvården i Storstockholm, som nu beställer ytterligare en toppmodern intensivvårdsambulans.

Medtrafikanterna kommer knappast att missa när intensivvården i Stockholms län snart uppgraderas med ännu ett Scaniaekipage. En tio meter lång, lysande gul ambulanslastbil med dubbla sirener och blixtrande blåljus märks i backspeglarna hos medtrafikanterna.

Som en intensivvårdsavdelning

Men det är insidan som räknas mest. I fordonet transporteras många svårt sjuka patienter och ett vårdteam med utrustning som i stor utsträckning är densamma som vid en modern intensivvårdsavdelning.
– Att flytta en patient är det mest riskfyllda man kan göra och vi ville bygga bort riskmomenten, berättar Christian Strand som är fordonsansvarig vid AISAB, Ambulanssjukvården i Storstockholm. Vården ska vara likadan som på sjukhusavdelningen. Det är samma respiratorer, samma pumpar och samma övervakningsutrustning. Så säkert som möjligt.

Den senaste Scanian hade knappt gjort sig hemmastadd i garaget när pandemin bröt ut förra våren och som omgående fick bekänna färg.

– Det har varit en väldigt tuff arbetsmiljö men också givande, vi har kört patienter i alla åldrar och åkt till sjukhus efter sjukhus med överfulla IVA-avdelningar runt om i landet. De flesta patienter har varit sövda och legat i respirator för att de haft svårt att andas, konstaterar Christian Strand.
För medarbetarna har det blivit många svettiga och långa arbetspass i arbetsskyddskläder och ansiktsmasker. Då kan det vara en bra investering med ventilerade säten i fordonet.

Ytterligare fordon

När ambulansflottan nu ska uppgraderas med ett nytt intensivvårdsfordon får Scania och påbyggaren Groth Kaross i Mönsterås förnyat förtroende. Det omfattande projekteringsarbetet som föregick förra bygget innebär både nöjda medarbetare och små förändringar i det nya fordonet.

– Personalen älskar den, vi är verkligen nöjda! Den är tyst, lätt att köra och man får bra översyn med speglar och ett förarstöd som ger kontroll över fordonet i olika situationer, beskriver Christian Strand.

Uppskattade säkerhetsfunktioner

Några förbättringar blir det dock, ambulansen ska kompletteras med en ren backkamera för att öka sikten eftersom 360-kameran blir smutsig i trafiken. En ny kamera inne i vårdutrymmet ska göra att föraren kan se när någon står upp och ”ta det lite lugnare”, och fordonet kommer att få cykelvarning på sidorna, Blindspot-system, för att enklare undvika eventuella olyckor i samband med att fordonet svänger i tät trafik.

– Vi ser alltid till att välja de senaste hjälpmedlen som finns i våra nya fordon. Cykelvarningen innebär en orange lampa i A-stolpen om något är i vägen i döda vinkeln, en säkerhetsfunktion som kommer att uppskattas, säger Christian och bedömer att den nya intensivvårdsambulansen förhoppningsvis är klar i december. Och, trots insatserna som föregångaren från Scania har kunnat göra under krisen – är det förhoppningsvis efter pandemin.

 

 

 

Källa: Scania

Läs också

ANNONS ▼

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar