Artiklar

Robust jänkejärn – Mest sålda bilen före kriget

Chevrolet Super de Luxe 1939.

Chevrolet Super de Luxe 1939.


Chevrolet av årgång 1939 var en Sveriges mest sålda bilar, men de nya jänke­bilarna fick inte rulla speciellt många mil förrän andra världskriget bröt ut. De påföljande ransoneringarna och inskränkningarna när det gällde privat­bilismen gjorde att de flesta ställdes undan i avvaktan på att det skulle bli fred.
Först när kriget gick in på sitt sista år kunde de flesta börja planera för en framtid i en betydligt fredligare värld.
Samma sak gällde sannolikt fabrikör Teofil Westergren i Västervik som först 1946 vågade slå till på en knappt inkörd men ändå snart sju år gammal Chevrolet Super de Luxe.
Bilen som nu tillhörde förkrigsgenerationen tillhörde kanske inte det häftigaste på bilmarknaden, men fungerade ändå bra tack vare sin robusta och enkla uppbyggnad.
Georg Ringqvist, Norrköping.

Georg Ringqvist, Norrköping.


Kanske var det just den smått patinerade känslan som gjorde att den rullade ytterst sporadiskt och kom att bli avställd under långa perioder.
När Georg Ringqvist i Norrköping fick nys om att det fanns ett avstannat renoveringsprojekt i Åby blev han eld och lågor och slog till på en bil som han själv tyckte var ett riktigt fynd. Men frun hemma i huset var inte alls av samma åsikt.
– Hon undrade vad det jag köpt för skräp, säger han och ler åt minnet när renoveringsprojektet visades upp hemma.
Bilen används flitigt
Året var 1995 och Georg hyste goda förhoppningar om att inom kort få bilen körklar, men snart visade det sig att fruns första reaktion alldeles för väl avslöjade det som han själv blundat för.
1995 köpte Georg Ringqvist i Norrköping en Chevrolet Super de Luxe 1939.

1995 köpte Georg Ringqvist i Norrköping en Chevrolet Super de Luxe 1939.


Här skulle det krävas inte bara en lättjefull vinter i garaget, utan dagar, helger, kvällar och nätter. Först efter tre år kände han sig så pass nöjd att bilen kunde anses vara klar och redo att visas upp för andra än de närmaste bekanta.
– När jag tänker efter så blev det en hel del arbete, säger han och visar upp de bilder som han tog under de intensiva åren hemma i garaget.
– Jag jobbade efter principen att ta loss allt som gick att ta loss. Sen skruvade jag tillbaka det som var helt medan allt som var trasigt byttes ut eller renoverades, säger han och tillägger att det grundliga arbetet gett resultat.
Sedan 1998 spinner motorn som en katt och bilen används flitigt under sommarhalvåret i och omkring Norrköping. Under de senaste åren har han även passat på att visa upp bilen på större bilutställningar i södra och mellersta Sverige.
Under huven sitter en motor på sex cylindrar som ger cirka 85 hästkrafter.

Under huven sitter en motor på sex cylindrar som ger cirka 85 hästkrafter.


– Det är en härlig känsla att köra bilen. Den rullar på bra i 70 kilometer i timmen och är man bara lite försiktig med gasfoten klarar den sig ganska jämnt på en liter milen, säger han när han vrider om startnyckeln och låter den sexcylindriga radmotorn mullra igång.
Komfort = försäljningsargument
En distinkt doft av oförbrända kolväten och mineralolja sprider sig ur avgasröret som är krönt med en lejontass som var en populär stylingdetalj under den glada efterkrigstiden.
Och mycket riktigt, en kort provtur på gropiga grusvägar avslöjar att jänkarna kunde det här med fjädring redan på 1930-talet. Inte ens rejäla potthål stör speciellt mycket när den stora och tunga karossen smyger sig över dem.
En anledning kan vara att Chevroleten lagom till 1939 fick en krängningshämmare av torsionstyp samtidigt som stålstaven löper tvärs i ramen där den är lagrad i grova gummiblock.
Den goda komforten var ett viktigt försäljningsargument på den tiden eftersom vägnätet oftast bestod av dåligt underhållna grusvägar.
Enkelt att sköta växlellådan
Ett annat viktigt försäljningsargument var att det skulle vara enkelt att ta sig i och ur bilen, vilket Chevrolet löste genom att ha en fri dörröppning på hela 107 centimeter. Dessutom hade soffan i framsätet ett ryggstöd i två delar, vilket underlättade i och urstigning för dem som satt i baksätet.
Till skillnad från många äldre bilar är det relativt enkelt att sköta den manuellt växlade lådan, menar Georg Ringqvist som är förvånad över vilken bra känsla som Chevrolets tekniker fått till.
Renoveringen tog cirka tre år innan Georg kände sig nöjd.

Renoveringen tog cirka tre år innan Georg kände sig nöjd.


– Nu är det i och för sig bara tre växlar att spela med, men den är ändå riktigt modern trots att bilen har 72 år på nacken, säger han.
– Även bromsarna har en progressivitet som gör det enkelt att dosera rätt kraft.
Chevrolet Super de Luxe ansågs som märkets mellanmodell och såldes i Sverige med ett rekommenderat pris på 5400 kronor. Då fick köparna förutom en beprövad modell även en inredning som ansågs vara på gränsen till lyx.
Hit räknades detaljer som en ljus ratt av galalit, ådrade metallpaneler samt en hastighetsmätare med för den tiden jättelika siffror. Den tudelade vindrutan hade som standard ett säkerhetsglas på förarsidan som inte skulle sprängas av ett stenskott, vilket var en vanlig orsak till olyckor på grusvägarna.
Vidare fanns det komfortdetaljer som två svängfönster för ventilationens skull, dubbla solskydd och inte minst vindrutetorkare.
– Och sen ska vi inte glömma bort körriktningsvisarna som jag använder flitigt när jag är ute och kör. Men frågan är om det är någon annan bilist som lägger märke till dem nuförtiden, säger George Ringqvist.
Chevrolet Super de Luxe 1939

  • Motor: 6 cylindrar på 3,59 l med toppventiler, 85 hk
  • Bränsletank: 53 liter, 95 oktan
  • Chassi: Lådram med individuell framfjädring, hydrauliska bromsar
  • Glas: Säkerhetsglas runt om, på förarsidan stenskottsäkert
  • Fartresurser: 1:ans växel till 55 km/h, 2:ans växel till 100 km/h, 3:ans växel till 130 km/h
  • Mått: Hjulbas 285 cm
  • Interiör: Takhöjd 125 cm, bredd framsäte 132 cm, bredd baksäte 135 cm,
  • Bagage: Bakkoffert med reservhjul stående längst in, djup 85 cm, höjd 62 cm, invändig bredd 125 cm
  • Pris 1939: 2 dörrars sedan 5400 kronor, skatt 134 kronor. År 1946 höjdes skatten till 210 kronor.

Text & Foto: Peter Fredriksson