Artiklar

Cheva med raka linjer

Chevrolet C-10 från 1965.

Chevrolet C-10 från 1965.


Med hjälp av mekanikern Lars Lilja har Ronny Arnstads Chevrolet C-10 från 1965 fått ett nytt utseende. Den var krockskadad, sned, bucklig och hade 108 hål i en av dörrarna när han köpte den. Med noggranna beräkningar och pedantisk blick sitter alla plåtar på plats med glipor på bara några millimeter.
Ronny Arnstad köpte bilen direkt från USA för tio år sedan. Då betalade han 25 000 kronor för ett rostigt skal och dörrarna var fulla av hål.
– Den var egentligen i för dåligt skick för att göra något av, det fanns för mycket jobb att göra på den. Hela bilen var som ett russin, berättar Lars Lilja i.
De senaste två åren har de arbetat mer effektivt med att färdigställa bilen och hela kalaset har nu kostat Ronny 350 000 kronor till. Han är den som designar och sedan är det Lars som färdigställer önskemålen.
– Lars har hjälpt mig annars skulle jag aldrig bli klar, skrattar Ronny.
Ägaren Ronny Arnstad och mekanikern Lars Lilja.

Ägaren Ronny Arnstad och mekanikern Lars Lilja.


Karossen, flaket och ramen har renoverats, motorn och växellådan är bytt.
– Allt är bytt. Förr fanns det inte servobroms, men det är det nu. Bakaxeln är kortad för bredare fäljar och allt krom är bytt, berättar Ronny.
– Den var helt i molekyler, det fanns inget som fungerade. Allt måsta renoveras. Vi började med dörren med 108 hål i, sen blev det den andra dörren, för den var krokig. Sen kan man inte sluta. Det ena gav det andra. Byter man en krombit så måste man fortsätta…
Han tyckte dock att Ronny skulle köpa en ny dörr.
Längst ned till vänster satt batteriet som nu sitter mellan sätena inne i bilen. Vattenledningsröret är kromat.

Längst ned till vänster satt batteriet som nu sitter mellan sätena inne i bilen. Vattenledningsröret är kromat.


– Men jag vill ha min dörr, förklarar Ronny med ett leende.
Importerat reservdelar
De flesta reservdelarna har han importerat från USA.
– Jag letar mycket på nätet för att hitta delar jag behöver, berättar Ronny.
Bilen har ändrat utseende sedan den kom i killarnas händer och det är flera saker som är specialdesignade. Flaket är till exempel inrett med ett högblankt skeppargolv och det var Ronnys egen idé.
– Förr var golven i trä, men nu är det uppgraderat till en ny bil.
Bilen har fått sig en rejäl modernisering med nya annorlunda lösningar.
Flaket har ett sprutlackerat skeppargolv.

Flaket har ett sprutlackerat skeppargolv.


– Spolningsburken sitter bakom passagerarstolen nu och vi satte ett litet värmepaket inne i bilen istället, för det andra var stort och fult, berättar Lars.
Under huven är alla delar spegelblanka och rena. Det är ordning och reda där men det ser ut som att det saknas något… Batteriet bland annat sitter inne i förarhytten istället för under huven.
Interiören i Ronny Arnstads Chevrolet C-10.

Interiören i Ronny Arnstads Chevrolet C-10.


– Batteriet sitter mellan sätena i en specialkåpa, visar Ronny.
Allt ska se snyggt ut
Allt handlar om att det ska se snyggt ut och att allt ska ha perfekt passform. De har lagt ner massor av arbete för att få så små springor som möjligt mellan plåtarna.
– Det är normalt på en arbetarbil att springorna inte stämmer. Det gäller att slipa, svetsa och rikta. Bland annat har vi höjt framplåten för att få den att stämma med frontlinjen. Nu är spingan liten, normalt är det en jätteglipa. Det gör mycket för helhetsintrycket, menar Lars.
För att få allt att passa med minutiös precision har de blivit tvungna att göra att lägga ner mycket extra tid.
– Bara att få flaket att följa linjen, det skilde två centimeter i framkant och två bak. Då var vi tvungna att bygga om alla balkar för att få det rakt. Vill man ha det på ett visst sätt så blir det väldigt mycket jobb, fortsätter han.
De har gjort massor av modifikationer under huven också.
– Spolningssladden är indragen för att det ska se rent och snyggt ut och hela motorblocket är slipat för att de ska se jämt och slipat ut och förstyrningsbalkarna i motorhuven är tilljämnade. Kablarna till blinkers brukar hänga ner men de har vi dragit in här, säger Lars och pekar under huven.
– Motorn har fått större ventiler, den är lite lätt trimmad och alla krommuttrar och bultar är likadana över hela motorn, visar Ronny.
Lyktorna på Ronny Arnstads Chevrolet C-10 är original.

Lyktorna på Ronny Arnstads Chevrolet C-10 är original.


Bilen är lika fin på undersidan, bakaxeln är målad svart och det sitter rostfria bultar på alla ställen. Avgasröret sticker ut på sidan.
– Det är bara en designgrej, för att det är snyggt, avslutar Ronny.
Fakta

  • Modell: Chevrolet C-10 från 1965
  • Inköpspris: 25 000 kronor
  • Utlägg för att färdigställa bilen: 350 000 kronor
  • Motor: borrad Cheva 355
  • Hästkrafter: ca 350
  • Växellåda: TH 700
  • Färg: Porcheröd och Mustangs vita
  • Fälgar: American Racing
  • Däck: 10” bak, 9” fram, höjd 17”

Text & Foto: Annika Rådlund